بریتانیا اولین پروازهای جهان را برای ناوبری کوانتومی انجام داد که می تواند جایگزین GPS شود

یک کنسرسیوم بریتانیایی با بودجه دولت بریتانیا آنچه را که فناوری ناوبری کوانتومی در پرواز «غیر ممکن» می‌نامد را با موفقیت آزمایش کرد.

تنش های ژئوپلیتیکی و جنگ، پارازیت GPS را به عنوان وسیله ای برای ایجاد اختلال در ارتباطات و ناوبری دشمن معرفی کرده است. این می تواند باعث اختلال در خدمات حمل و نقل و مکان یابی نظامی و غیرنظامی شود.

سیستم ناوبری مبتنی بر کوانتوم موقعیت یابی، ناوبری و زمان (PNT) نامیده می شود. توسعه دهندگان آن زیرمجموعه بریتانیایی شرکت فناوری کوانتومی Infleqtion با همکاری شرکت هوافضا BAE Systems و پیمانکار فناوری دفاعی QinetiQ و غیره هستند.

فناوری مورد بحث شامل ساعت اتمی نوری Tiqker Infleqtion و همچنین یک سیستم کوانتومی با محدودیت شدید مبتنی بر یک اتم فوق سرد است.

ساعت اتمی نوری از فرکانس نور ساطع یا جذب شده توسط اتم ها استفاده می کند، زیرا آنها سطوح انرژی را تغییر می دهند تا زمان را با دقت باورنکردنی اندازه گیری کنند. در همین حال، سیستم‌های کوانتومی فوق‌سرد می‌توانند موقعیت را بر اساس اندازه‌گیری نیروهای اینرسی که بر اتم‌های موجود در حالت های برهم نهی کوانتومی.

آخرین اخبار از صحنه فناوری اتحادیه اروپا، داستانی از بنیانگذار پیر خردمند ما بوریس و برخی از آثار مشکوک هوش مصنوعی. رایگان است، هر هفته به صندوق ورودی شما تحویل داده می شود. اکنون درگیر شوید!

توسعه یک سیستم ناوبری اینرسی کوانتومی

ساعت های اتمی نوری زمان مورد نیاز برای دقت و قابلیت اطمینان بالا را فراهم می کنند، در حالی که سیستم های موقعیت یابی کوانتومی تأیید مستقل موقعیت و حرکت را ارائه می دهند.

مطلب پیشنهادی  طرح‌های جدید برای جایگزینی GDPR، فناوری را در بریتانیا تقسیم کرده است

آنها به همراه شتاب‌سنج‌های کوانتومی و ژیروسکوپ‌ها می‌توانند بخشی از یک سیستم ناوبری اینرسی کوانتومی (Q-INS) را تشکیل دهند که می‌تواند جایگزینی برای GPS باشد. این سیستم مستقل از داده های ناوبری خارجی ماهواره ها عمل می کند، به این معنی که Q-INS ذاتاً در برابر پارازیت و سایر اشکال تداخل الکترونیکی مصون خواهد بود.

فراتر از هوانوردی، Q-INS برای زیردریایی هایی که GPS نمی تواند به آنها دسترسی پیدا کند، برای ناوبری فضایی، و برای وسایل نقلیه خودران در مناطقی که GPS غیرقابل اعتماد است مفید است.

آزمایش‌های پروازی این فناوری هفته گذشته در تأسیسات آزمایشی هواپیمای نظامی وزارت دفاع (MoD) در Boscombe Down، ویلت‌شایر، روی نمایشگر فناوری هوابرد RJ100 اصلاح‌شده QinetiQ تکمیل شد.

از پروازهای مسافری گرفته تا حمل و نقل، همه ما به سیستم های ناوبری دقیق، ایمن و ایمن وابسته هستیم. اندرو گریفیث، وزیر علوم، که در آخرین پرواز آزمایشی که در روز پنجشنبه 9 می انجام شد، گفت: تحقیقات علمی که ما در اینجا از فناوری کوانتومی پشتیبانی می کنیم، می تواند انعطاف پذیری را برای محافظت از منافع ما فراهم کند.

پایه ای برای نسل بعدی سیستم های هوایی جنگی

نزدیک به 8 میلیون پوند برای این پروژه، که به دنبال کاهش اتکای کشور به GNSS/GPS برای مکان، ناوبری و داده های آب و هوا است، از تحقیقات و نوآوری UKRI (UKRI) تامین می شود. این بخشی از ماموریت 4 از استراتژی ملی کوانتومی بریتانیا است که تا سال 2030 با هدف استقرار سیستم‌های ناوبری کوانتومی در هواپیماها به منظور افزایش انعطاف‌پذیری استراتژیک است.

با این حال، پتانسیل آن فراتر از کاهش آسیب پذیری در برابر حملات توسط عوامل مخرب است. به گفته هنری وایت، رئیس فناوری حسگر در BAE Systems، این نوع فناوری کوانتومی می‌تواند «در نهایت یک مزیت نظامی قابل توجه ارائه دهد. دانستن دقیق و قابل اتکای زمان و مکان هر دارایی و سیستم حسگر، به گزینه های طراحی اضافی و قابلیت های پلت فرم کمک می کند.

مطلب پیشنهادی  نکات و پاسخ‌های امروز اتصالات NYT - راهنما برای 29 آوریل، شماره 323

وایت افزود که این می تواند نقش بزرگی در توسعه نسل بعدی سیستم های هوایی جنگی داشته باشد.

آموزش وردپرس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *