ذهن آگاهی دیجیتال می تواند به کاهش اثرات تکنواسترس در محل کار کمک کند

استرس، استرس و اضطراب ناشی از فناوری، مشکلات رایج در محیط کار امروزی هستند که به طور بالقوه منجر به فرسودگی شغلی و سلامتی بیشتر می شوند. بسیاری از این مشکلات احتمالاً افزایش یافته اند زیرا کار از راه دور از زمان شیوع بیماری همه گیر بسیار رایج تر شده است.

در سال 2022، همراه با همکاران در دانشگاه ناتینگهام، ادبیات آکادمیک را در مورد مضرات کار دیجیتال بررسی کردم. ما نزدیک به 200 مطالعه از دهه گذشته را بررسی کردیم که شواهد گسترده ای از تأثیرات منفی استرس تکنوسی بر سلامت و تأثیرات مرتبط با آن «سمت تاریک محیط کار دیجیتال» را نشان داد.

بر اساس این تحقیق، مطالعه بعدی ما که در سال 2024 منتشر شد، بررسی می‌کند که آیا تمرکز حواس و اعتماد دیجیتال – توانایی به کارگیری مهارت‌های دیجیتال موجود در دستگاه‌ها، برنامه‌ها و پلتفرم‌های جدید – می‌تواند به کاهش این اثرات منفی کمک کند.

ما دریافته‌ایم که داشتن اعتماد به نفس بیشتر و توجه بیشتر هنگام استفاده از فناوری می‌تواند به محافظت از سلامت کارگران دیجیتال کمک کند.

ذهن آگاهی تکنیکی است برای ایجاد آگاهی بدون قضاوت از احساسات، افکار و محیط اطراف خود در لحظه حال.

این می تواند به برخی از افراد کمک کند تا با یادگیری مشاهده افکار و احساسات خود و تنظیم نفس و بدن به عنوان یک لنگر، از عادت ها و واکنش های منفی اجتناب کنند. آگاهی از پاسخ‌های معمول به این روش می‌تواند به ما کمک کند تا به روشی آرام‌تر و مؤثرتر پاسخ دهیم.

آخرین مطالعه ما به شواهد جمع‌آوری‌شده در طی دهه‌ها تحقیق ذهن‌آگاهی در محل کار اضافه می‌کند که پتانسیل آن را برای کاهش استرس و اضطراب در بین کارگران، و همچنین ارتقای سلامت روانی بهتر و بهبود مشارکت کاری نشان می‌دهد.

مطلب پیشنهادی  مستندی درباره بهترین طراح بازی که تا به حال نامش را نشنیده اید

اگرچه تحقیق ما تکنیک‌های ذهن‌آگاهی خاصی را مورد بررسی قرار نداد، اما مصاحبه‌شوندگان ما در مورد راه‌هایی صحبت کردند که از طریق آنها ذهن‌آگاهی به کاهش استرس در محیط کار دیجیتال کمک می‌کند.

این می تواند به سادگی توقف برای چند نفس عمیق یا دور شدن از فناوری برای مدت کوتاهی باشد. شرکت کنندگان گفتند که بررسی وضعیت ذهنی، عاطفی و جسمی آنها در حین کار دیجیتالی نیز چیزی بود که واقعا کمک کرد.

کسانی که سطح توجه بالاتری دارند، کمتر تحت تأثیر فناوری قرار می گیرند. آنها در مورد اجتناب از چندوظیفه آنلاین – به عنوان مثال، خواندن ایمیل ها در طول یک تماس ویدیویی – و همچنین تعیین مرزهای واضح در مورد استفاده از آن، مانند استفاده از فناوری فقط در زمان های خاصی از روز صحبت کردند.

شایان ذکر است که برخی از کارگران نگران وقت گذاشتن برای قطع ارتباط بودند و خاطرنشان کردند که می ترسند سست یا عقب مانده تلقی شوند.

به طور کلی، کارگرانی که به فناوری اعتماد بیشتری دارند، اضطراب کمتری را تجربه می کنند. و کسانی که دقت بیشتری داشتند به نظر بهتر از جنبه های منفی کار دیجیتال محافظت می شدند.

نتایج ما نشان می دهد که اگرچه ذهن آگاهی و اعتماد دیجیتال برای رفاه کارکنان مهم است، اما تمرکز حواس در نهایت موثرتر از اعتماد به نفس فناوری در محافظت در برابر استرس تکنولوژیک است.

تغییر ادراک برای بهبود رفاه

در تجزیه و تحلیل خود، بر اساس تحقیقات قبلی، این ایده را بررسی می کنیم که ذهن آگاهی می تواند با تغییر ادراک کارکنان از عوامل استرس زا دیجیتال به کاهش اضطراب کمک کند.

مطلب پیشنهادی  طب شخصی سازی شده پرینت سه بعدی تقریباً در راه است

به عنوان مثال، محققان دانشگاه تورین در سال 2019 دریافتند که ذهن آگاهی بالاتر در میان معلمان با ارزیابی مثبت تر از استرس بار کاری و سطوح پایین تر فرسودگی شغلی مرتبط است.

در مطالعه ما، متوجه شدیم که کارگران دیجیتالی که هوشیارتر هستند و از نظر دیجیتالی اعتماد به نفس بیشتری دارند، به نظر می رسد که هنگام کار دیجیتالی، حس عاملیت بیشتری دارند. آنها همچنین مجهزتر بودند تا عادات دیجیتالی خود را برای بهتر شدن تغییر دهند.

این تغییرات شامل تعیین مرزها با اجرای قوانین در مورد چگونگی و زمان مشارکت در محل کار دیجیتال است. به عنوان مثال، خاموش کردن اعلان‌ها، گروه‌بندی ایمیل‌ها یا خاموش کردن دستگاه‌ها در پایان روز کاری.

برخی از شرکت‌کنندگان همچنین از شیوه‌های آگاهانه مختصری برای تنظیم تعامل خود با فناوری و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در حین کار دیجیتالی استفاده کردند. فعالیت های مفید شامل استراحت کوتاه از فناوری، پیاده روی یا تهیه یک فنجان چای است.

بازتاب کلید عادات دیجیتال سالم است

برای کمک به پیشرفت کارکنان در طول تحول دیجیتالی مداوم در محل کار، سازمان‌ها باید راه‌هایی را برای حمایت از کارکنان با مهارت‌های دیجیتال و شیوه‌های ذهنی در نظر بگیرند. در غیر این صورت، آنها در معرض خطر اثرات منفی اضافی برای کارگران هستند.

انجام این تحقیق باعث شد تا تیم ما روی شیوه های دیجیتالی خودمان فکر کند و زمینه های تغییر را شناسایی کند. به عنوان مثال، تعیین مرزهای واضح تر در مورد خواندن و پاسخ دادن به ایمیل ها در خارج از ساعات کاری و استراحت بیشتر در حین کار دیجیتالی.

مطلب پیشنهادی  رهبر تحرک شهری، کابوی، کراس، اولین مدل دوچرخه الکترونیکی را برای همه جاده ها راه اندازی کرد

فرصت‌هایی برای همه ما وجود دارد که مهارت‌های خود را در این زمینه‌ها توسعه دهیم، به‌عنوان مثال با شرکت در آموزش یا خودآموزی برای افزایش شایستگی‌های کار دیجیتالی خود و یادگیری برخی از شیوه‌های اولیه ذهن آگاهی.

تأمل در مورد اینکه چه چیزی در روز کاری دیجیتال شما کار می کند و چه چیزی کار نمی کند می تواند مکانی عالی برای شروع ترویج عادات کار دیجیتال سالم باشد.گفتگوگفتگو

الیزابت مارش، دکترا، همکار، تکنواسترس و پتانسیل توجه، دانشکده روانشناسی، دانشگاه ناتینگهام

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.

آموزش وردپرس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *