مطالعه نشان می‌دهد که «جنس‌گرایی خیرخواهانه» در استارت‌آپ‌ها شکاف جنسیتی را افزایش می‌دهد

این دیدگاه وجود نگرش‌های جنسی ظریف‌تر، اما گسترده‌تر و قابل قبول‌تر از نظر اجتماعی را نادیده می‌گیرد که اغلب مورد توجه قرار نمی‌گیرد. با توجه به تعداد زیادی از افراد علاقه مند یا کار در استارت آپ های امروزی، از سرمایه گذاران گرفته تا تامین کنندگان و متقاضیان کار، اثرات این اشکال ظریف جنسیت گرایی می تواند در گروه بزرگ و متنوعی از تصمیم گیرندگان انباشته شود.

برای اینکه ابتکارات برای پرداختن به شکاف جنسیتی در کارآفرینی مؤثر باشد، باید درک عمیق‌تری از تأثیرات این سوگیری‌های ظریفی که زنان کارآفرین با آن مواجه هستند به دست آوریم.

جنسیت گرایی خیرخواهانه در کارآفرینی

جنسیت گرایی خیرخواهانه نوعی سوگیری است که در ابتدا نسبت به زنان مثبت به نظر می رسد، اما در نهایت نقش های جنسیتی را تقویت می کند و نابرابری را تداوم می بخشد.

بر خلاف اشکال آشکارا خصمانه تبعیض، جنسیت گرایی خیرخواهانه خود را در باورهای به ظاهر بی ضرر نشان می دهد. این نوع تبعیض جنسی اغلب زنان را ظریف یا نیازمند حمایت نشان می‌دهد، در حالی که مردان به‌عنوان تأمین‌کننده و محافظ قرار می‌گیرند.

از آنجایی که جنسیت گرایی خیرخواهانه اغلب به شیوه هایی که مثبت به نظر می رسد بیان می شود، به ندرت توسط مردان یا زنان به چالش کشیده می شود. این می تواند با ایجاد توهم حمایت از زنان در حالی که استقلال آنها را محدود می کند، پویایی های جنسیتی سنتی را حفظ کند.

شکل زنی که روی انبوهی از سکه ها ایستاده و یک فنجان پلاستیکی روی او قرار داده شده است.  در کنار آن نقش مردی وجود دارد که روی انبوهی از سکه ها ایستاده است.
جنسیت گرایی خیرخواهانه اغلب زنان را به عنوان افرادی ظریف یا نیازمند حمایت نشان می دهد، در حالی که مردان به عنوان تأمین کننده و محافظ قرار می گیرند.
(Shutterstock)

به طور خاص، تحقیقات نشان می‌دهد که تبعیض جنسی خیرخواهانه زنان را در محل کار تضعیف می‌کند و منجر به آن می‌شود که موقعیت‌های قدرت کمتری در سازمان‌ها داشته باشند. اکوسیستم استارتاپی به ویژه زمینه مناسبی برای این نوع تبعیض جنسیتی است که در طول زمان آشکار و بدتر می شود.

مطلب پیشنهادی  این معاملات لحظه آخری بهترین خرید آخر هفته را قبل از منقضی شدن در روز یکشنبه دریافت کنید

از آنجایی که زنان در کارآفرینی نسبت به سازمان‌های سنتی کمتر حضور دارند، ارزیابی‌کنندگان استارت‌آپ مراقب هستند که بر اساس نگرش‌های آشکارا جنسیتی عمل نکنند. این به نوبه خود اجازه می دهد تا اشکال ظریف تری از تعصب ظاهر شود.

تبعیض جنسی خیرخواهانه به نفع مردان است

مقاله تحقیقاتی اخیر ما به بررسی این موضوع می پردازد که چگونه جنسیت گرایی خیرخواهانه بر نحوه ارزیابی ارزیابان استارت آپ های تحت رهبری زن و مرد تأثیر می گذارد.

ما در ابتدا این نظریه را مطرح کردیم که ارزیابی‌کنندگان استارت‌آپ با دیدگاه‌های جنسیتی با نیت خوب، احتمال بیشتری دارد که استارت‌آپ‌های تحت رهبری زنان را به عنوان کم‌دوام‌تر ارزیابی کنند (یعنی احتمال شکست بیشتر). اصلاً انتظار نداشتیم رتبه آنها از استارتاپ های مردانه تحت تأثیر قرار گیرد.

برای آزمایش این فرضیه، ما سه مطالعه انجام دادیم که در آن شرکت‌کنندگان وظیفه داشتند یک استارت‌آپ فرضی در مرحله اولیه را که توسط یک مرد یا یک زن تأسیس شده بود، ارزیابی کنند. هر دو کارآفرین در سناریوهای ما صلاحیت ها و ایده های راه اندازی یکسانی داشتند.

نتایج هر سه مطالعه نشان داد که هر چه ارزیابی‌کنندگان بیشتر باورهای جنسیتی خیرخواهانه را تأیید کنند، به استارت‌آپ‌های تحت رهبری مردان امتیاز مثبت‌تری می‌دهند. هیچ تاثیری بر ارزش گذاری استارت آپ های زنانه وجود ندارد. این یافته در دو مورد از سه مطالعه، چه خود ارزیابی‌کنندگان مرد باشند یا زن، یکسان بود.

توسل به مزیت بی مورد

یافته های ما مستلزم بازنگری اساسی در مورد آنچه که دستیابی به عدالت واقعی مستلزم آن است. برداشتن موانع ناعادلانه ای که زنان را عقب نگه می دارد کافی نیست. ما همچنین باید با امتیازات ناعادلانه ای که مردم را به جلو سوق می دهد، مقابله کنیم.

مطلب پیشنهادی  در اینجا نحوه بازنشانی کارخانه نینتندو سوییچ قبل از فروش آورده شده است

این نشان می دهد که راه حل های کلی برای رسیدگی به نابرابری جنسیتی کافی نیست. آنها بیشتر بر موانعی که زنان با آن روبرو هستند تمرکز می کنند، در حالی که مزایای ناعادلانه ای که به مردان داده می شود را نادیده می گیرند. چنین راه حل های رایج شامل تمرکز بر آموزش زنان، مربیگری و شبکه سازی است.

برای پرداختن مؤثر به شکاف جنسیتی در کارآفرینی، باید آگاهی را در مورد تأثیرات پنهان جنسیت گرایی خیرخواهانه افزایش دهیم. این امر می تواند از طریق آموزش و آموزش کارآفرینان، مربیان و سرمایه گذاران انجام شود. چنین مداخلاتی می تواند به این ذینفعان اطلاع دهد که گرچه تبعیض جنسی خیرخواهانه مثبت به نظر می رسد، اما در واقع مضر است.

علاوه بر این، ما باید فرآیند ارزیابی راه اندازی را دوباره طراحی کنیم. محیط مبهم و بدون ساختار کنونی استارت آپ ها اجازه می دهد تا سوگیری های ظریفی ظاهر شوند.

برای پرداختن به این موضوع، ما به معیارهای مشخص و شفاف برای ارزیابی استارت آپ ها نیاز داریم. در واقع، تحقیقات گذشته نشان می دهد که ایجاد ساختار شفاف، شفافیت و پاسخگویی در فرآیندهای ارزیابی برای کاهش تصمیم گیری مغرضانه ضروری است.

سیستم را درست کنید نه زنان را

پژوهش ما مداخلات سنتی را که فقط نگرش‌های جنسیتی آشکار نسبت به زنان را هدف قرار می‌دهند، به چالش می‌کشد. بسیاری از مداخلات نشان می دهد که زنان باید تغییر کنند.

به عنوان مثال، به زنان توصیه می شود که سبک ارتباطی و مذاکره خود را تغییر دهند. همچنین به آن‌ها توصیه می‌شود در صنایع مردانه‌تر و با مشخصات بالا سرمایه‌گذاری کنند.

مطلب پیشنهادی  یک استارت آپ خودروی پرنده پس از دریافت گواهینامه در ایالات متحده و اتحادیه اروپا انتظار دارد در سال 2025 راه اندازی شود.

چنین توصیه هایی مزایایی را که مردان دریافت می کنند نادیده می گیرند. همانطور که تحقیقات ما نشان می دهد، حتی زمانی که زنان صلاحیت ها و ایده های یکسانی دارند، استارت آپ های مردانه امیدوارکننده تر دیده می شوند. علاوه بر این، ابتکارات با نیت خوب که برای از بین بردن شکاف جنسیتی در کارآفرینی طراحی شده‌اند، می‌توانند با نشان دادن این که زنان به کمک نیاز دارند، نتیجه معکوس بدهد، که لحن جنسی خیرخواهانه را گسترش می‌دهد.

این مستلزم اصلاح سیستم است نه زنان. ما باید به جای تشویق زنان به تغییر، نابرابری جنسیتی را با بررسی و تغییر نگرش ها و رفتارهای ارزیابان برطرف کنیم.گفتگوگفتگو

Nhu Nguyen، دانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه مک گیل. فردریک گدارت، دانشیار، رفتار سازمانی، INSEAD; ایوانا هیدگ، دانشیار و آن براون، رئیس مطالعات سازمانی، دانشگاه یورک، کانادا، و یووال انگل، دانشیار کارآفرینی، دانشگاه آمستردام

این مقاله از The Conversation تحت مجوز Creative Commons بازنشر شده است. مقاله اصلی را بخوانید.

آموزش وردپرس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *